måndag 4 november 2013

Begriper inget...

...av så´nt här!

Jag ger mig hellre in på att berätta lite´ mer om baguetten. Saknar den...
Omkring år 1900 åt fransmännen tre baguetter om dagen, nu är konsumtionen nere i en halv per dag. "Hallå där, fick du med dig brödet" är en slogan i kampanjen för att försöka hejda minskningen.
Den traditionella baguetten är mellan 55-65 cm lång och väger mellan 250-300 gram. Själva ordet betyder stav/liten pinne. Skårorna ökar ytan för brödskorpan så att värmen kommer in i djupet av degen. Antal och utseende på skårorna blir också en sorts firmastämpel, varje bageri har sitt eget mönster. Det finns en organisation som ser till att baguettereglerna följs. 
Ridha Khader fick utmärkelsen för 'Bästa baguette 2013' och är hovleverantör. Varje dag kl 10.30 levereras lunchbaguetterna till Elyséepalatset.
Många svenskar har trott/tror att baguette och Pain Riche är samma sak och att namnet har med restaurang Riche att göra, men det stämmer inte.
(Wikipedia, Svt 24 okt, Brödinstitutet)

Jag har ju visat och berättat om favvodesserten Café Gourmand tidigare- en espresso med några 'mignardises', Det finns inga krav på vilka desserter som ska ingå, men ofta är det mousse au chocolat, crème brûlée, tiramisu, tarte aux pommes och/eller macarons. Så icke hos oss i lördags, tala om fusk.

Igår försökte jag mig på lite´ 'olivträdsompyssling'. Det tappar blad nu så jag pratade vänligt till det under duschningen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar