söndag 24 augusti 2014

Crea diem, Carpe diem

Ja, nog handlar det lika mycket om att 'göra dagen' som att 'fånga' den.
Förutom att försöka göra bra arbetsdagar, har vi också gjort bra kvällar i veckan.
Som när vi i torsdags efter jobbet upptäckte att det var surströmmingspremiär, blev tvärsugna, tvärhandlade och for till stugan.
Där var det just då strömavbrott, men E reder sig alltid och hittade den pålitlige...
Det blev en sen, men supergod middag!
Undrar just om en 8-månaders människa också tycker det?
I fredagskväll var det äntligen dags för syskonmiddag igen!
Till den svenska oxfilén fick vi Tia-provensalsk grönsakslåda, mums!
I går gjorde jag och mamma en bra lördag. Invigning av den totalombyggda Stadsparken...

...och kaffe på Espressohouse.
BoI och vi gjorde tillsammans en trevlig lördagkväll. Vi bjöd dem på en Fransk kväll...kanske inte helt otippat. I har ju för friden tagit hand om våra blommor och vår post i fem veckor medan vi var där vi var.
Pissaladière et tomate gratinée.
Bouillabaisse de Provence à la Erik. 
Efter konstens regler med hemgjord fiskfond, flera olika fiskar, och enligt Wikipedia = bolh ung 'den kokar' och abaissa ung 'den svalnar'.
Jättegott törs jag säga som bara bidrog med vispning av aiolin. (vet inte om det hade varit mer rätt med en rouille, men...)
Jag bidrog även med att tillverka de förkläden man ska ha när man äter fisksoppan.
Brie de Meaux och 'hemkörda' Tuc-kex (crispy som jag letat se'n jag kom hem oktober, men inte hittat så jag köpte ett litet lager)
Jag log när jag inom mig hörde Fabrice presentera sin dessertmeny, särskilt sin Tarte au citron. Ni som varit där vet precis...detta blev en Tarte aux poires.
Till detta delightful French music. 
De senaste två veckorna kommer jag på mig med att ofta gnola "Sommarljusa skyar .... jag tror att jag far söderut när sommaren är slut och det blir höst". Nå´nstans får jag den texten ifrån...
Ni skulle se så glad min kollega Å såg ut när hon upptäckte vad de plockat fram i hyllorna, hon gnolar nog på en annan låt än jag.
Göra dagen och fånga dagen, hoppas att 'Öppen bastu- kvällen' i Skatan blev mysig, det tillfället hade vi också gärna fångat.
Vi gjorde förresten en trevlig onsdagkväll med LoB på BA. Jag fångade tillfället att kolla om B kunde hitta alla 8 språkfel som jag har hört finns på minnesplaketten över Pär Lagerkvist uppe i HdC.
Hon fick rätta sig själv, jag har ju ingen aning om hur man stavar på franska.
Under alla år som lärare fick jag ju dagliga tillfällen att fånga sköna kommentarer från barnen. Mina Skellefte´svägerskor har dessa tillfällen och El berättade om ett. I hennes klass finns flera elever från andra länder och hon skulle förklara vad ordet åker (mark man kan odla på) betyder så att alla skulle förstå. En grabb i klassen hjälpte till - "Det betyder ju samma som lägda".
Fånga dagen, ja ibland kommer tillfällen då du inte behöver varken 'göra' eller 'fånga' , det är bara att njuta. Vet inte vem som njuter mest...
E fångar precis nu tillfället att äta I:s goda hembakta kakor till frukost.
Fånga och gör den här dagen, du också. Vi ska sjunga upp oss inför firningen av vår svägerska och se'n hoppas vi kunna fånga ett tillfälle att träffa så många som möjligt av OLJA och lille H. 
Må!


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar