måndag 26 juni 2017

En skön Lundi

Vi började dagen med att åka 8 km till Guéthary och fick en skön förmiddagsstund vid piren medan fiskebåtar kom in och surfbrädor åkte ut.
Vi åkte vidare till Saint-Jean-de-Luz, en riktigt fin stad vid kusten lite' längre söderut. Där sprack det upp och vi fick sol, det är vi inte bortskämda med här vid Atlantkusten. En härlig mittpåmåndag!
Det är mycket svart, rött och vitt här i Baskien, även på skolbarn på utflykt...
...men såvitt jag vet kommer jag inte härifrån, även om man skulle kunna tro det av färgerna att döma. Här skulle jag kunna tänka mig att ha arbetsuniform.
I dag var det däremot dags för mitt blommiga semesterlinne. E kan inte minnas en semester med mig utan detta linne, men han kan visst bara minnas två semestrar i livet utan mig...och så många år är inte mitt linne.

I Eglise Saint-Jean-Baptiste gifte sig 1660 den franske Ludvig XIV med den spanska Maria Theresa. 
I rättvisans namn firades bröllopet mitt mellan Paris och Madrid, i Saint-Jean-de-Luz (kolla inte upp avstånden, för då stämmer inte historien).
Ludvig XIV kallades ju solkungen, så vi får tacka honom för solen i dag.

När vi kom funderade jag på vad de blå ställningarna på stranden brukar användas till, när vi åkte förstod jag, så fiffigt!

På väg hemåt blev det en rejäl stund på en stor Carrefour, som det brukar bli. 

Några Erik-pintxos d'Apéro (pinchos kommer vi ju att stava dem hemma i sta'n)...
...och se'n kom le Plat du jour.

Vi har fått hälsningar från de små, en på Gustav Adolfs torg i fina Göteborg och en på Promenade du Paillon i nice Nice.

Nu slutar en skön Lundi (måndag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar