onsdag 22 januari 2014

Omrörd

Ja, vissa da'r rör om mer än andra!
Ska försöka sortera...

Glädje
...för att syster C fyller år idag! Rosengädda nästa... "Ha en fin dag- och glöm inte att leka"!

Sorg
...för att farbror L är borta. Mamma och jag åkte till hans begravning i  Lycksele i dag. En fin dag!
-"Vårda minnen", var slutordet på minnesstunden.


Farbror Ch sjöng "Där vägen tar slut". Lyssna på den på YouTube med Gerd Ebegård.

Glädje
...över att få träffa sina fina släktingar. Längtar att träffa er igen, planerar för en helg i L-sele.
Tack för förmiddagsfikat i Tannsele! ...och vilken pigg 94-årig farbror jag har!

Ros
...till lanthandeln i Kvarnåsen. Vi stannade till på vägen hem och köpte en chokladkaka med lakrits. Jag hällde ut de mynt jag hade, men insåg att de inte skulle räcka och tog fram en sedel. -"Jag tar dina mynt, vi överlever nog", svarade tjejen i kassan. -Hoppas det, tänkte jag aningen oroligt, men glatt överraskad. 

Ris
...till stället vi åt på igår med tyskarna, spanjorerna och finnarna. 
Vi fick flera tillsägelser om att betala, kändes som att vi knappt ätit klart, men de skulle stänga - kl 22! Spanjorerna sa -"Den här tiden skulle vi gå ut och börja äta där hemma". Tyskarna sa -"Den här tiden skulle de låsa dörren om oss på restaurangen där hemma, så att vi skulle stanna kvar". Finnarna sa -"Finns det nå't ställe som är öppet längre"? 
Hm, kändes inte välkomnande att gå ut i kylan och avrunda kvällen så snabbt.
Våra tyska flickor är nöjda, men trötta på kvällarna efter alla upplevelser.

Dagens bildfråga
Vem mer än mamma är född i denna by, Raggsjö?
(ledtråd= litterär tremening)

Minns
...min faster G när jag såg denna dikt broderad på en tavla idag.
"Varsamt far i bygd och mark, skada inte kådig bark.
Riv ej björkens vita hud, stör med skrän ej skogens ljud.
Bort med skräp och matsäcksrester, städa efter er ni gäster.
I naturens helgedom, skövla inte blad och blom.
Tänd ej eld- men om du tänder, släck vart glöd i kol och bränder.
Låt ock bli att simpelt rita, plank och vägg med kniv och krita.
Skona det som annans är, akta allt som minnen bär"

Log
...när jag fick detta mail.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar