måndag 9 juli 2018

Utsikt och insikt

För nå't år sedan fick vi en uppgift av vår chef, vi skulle var och en formulera en pedagogisk verksamhetsidé för den verksamhet vi ledde. Jag klurade på detta, efter att ha haft samma yrke i så många år och det dröjde innan chefen fick min idé. Jag tänker inte fördjupa mig i det nu, men den fick rubriken 'utsikt och insikt'.
Varje ny utsikt kan leda till nya insikter och det har jag verkligen fått vara med om, både i jobbet och privat. Det har funnits perioder då jag både behövt ny utsikt och kanske nya insikter och det har jag fått/skapat/skaffat.
På kylskåpet har jag en magnet, gillar egentligen inte kylskåpsmagneter, men där står 'To teach is to touch a life forever' och det får/ har jag fått ägna mig åt i nästan hela mitt liv. Den jag får lära mest är nog mig själv och det är livslångt.

Erik och jag funderade för några dagar sedan på hur många kilo sand och småstenar från den här muren vi har sopat de senaste fem åren..
...och ändå håller muren. Är man/muren stabilt byggd från början så håller man tydligen, det är ju också en insikt efter nya utsikter.

I afton blev det en till cykeltur, det är ju ohullt att inte ta vara på dessa kvällar, både här och där.

Den här utsikten, som den lilla flickan får när pappa lyfter henne högt på sin ena hand...beredd att fånga henne med den andra, kan också bli en utsikt som kan bli en insikt för henne i livet.

Jag unnade mig en crêpe på vägen hem, men...

...nu är det väl ändå bäst att gå in och avrunda kvällen, det kommer ju en ny dag i morgon...med kanske fler utsikter/insikter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar