tisdag 10 juli 2018

Ursäkta mig, Frankrike

Jag visste inte när jag skulle sluta i dag och hade alltså inte planerat aftonen, men tog en cykeltur så fort jag kunde. Jag valde Village de Villeneuve-Loubet, bara ca tre km härifrån, men en helt annan miljö...
...och nu måste jag be Frankrike om ursäkt, jag har inte haft särskilt mycket koll på Georges Auguste Escoffier som föddes här i byn 1846. Han var son till en smed, men för klen för att gå i pappas fotspår och blev i stället kock. Han kallas "kockarnas kung och kungarnas kock". Han blev restaurangchef på bl a Savoy och Carlton i London, Grand hotel i Monte Carlo och hotell Ritz i Paris och New York.
Han moderniserade mathållningen i La haute cuisine och uppmärksammade även kockarnas uppförande och framtoning. 
Han skrev kokboken Guide Culinaire 1903, som innehåller ca 5000 recept med kända klassiska rätter t ex Peach Melba, som jag naturligtvis bjöds på (kolla bilden).
Escoffier anses vara den moderna franska kokkonstens fader.
"La bonne cuisine est la base du veritabel bonheur"




Katten som låg i lilla fönstret i väggen mitt emot (prinsen på gatan, som han kallas) verkar inte imponerad av min ringa kunskap om kokkonst.

Jag skämdes och cyklade vidare.

Till slut fick jag en plats på en pizzeria där de visade fotboll. Så tur att pizzautkörningsmannen kunde ta paus under matchen. Jag hade också tur, min/mina bordsgrannar var jättetrevliga, kunde lite' engelska och såg till att jag fick en fin kväll. Trots att jag inte hade mina rödvitblåa glasögon vann de/vi ju, så det kan inte bara ha hängt på mig.

Jag har ju skrivit förr att de älskar att fira och i kväll skulle man kunna tro att de redan vunnit finalen.
Ja, ni skulle bara höra och se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar