torsdag 6 juni 2013

Nationaldag

Pär Lagerkvist bodde här i närheten när han skrev Gäst hos verkligheten och visst är det skönt att inte bara vara gäst, utan att få höra hemma hos verkligheten. Denna dikt läste min chef här nere på vårt Valborgsfirande och den passar bra även en underbar sommardag som denna!

Nu är det sommarmorgon 
och jordens högtidsstund
Nu ringer blåa klockor
sin frid i helig lund
av rönnar, björk och sälg
Nu är det jordisk helg

Nu sänker himlen stilla
sig över jorden ner
och lyss till hennes klockor
som den i grönskan ser
I andakt allting står
som spröda klangen når

Långt bort är kalla stjärnor
långt bort är gränslös rymd
Men av det sommarblåa 
all sorg är undanskymd
Allt är blott jordisk frid
en stund vid sommartid.

Jag har varit med på firande ute på en klosterö idag, har nog firat dagen mer än jag brukar hemma i Sverige.
Tre bilder därifrån, men jag kan inte låta bli att även skicka med en bild jag fick av syster, från deras gård...och en från min...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar