lördag 11 maj 2013

Redan tappat räkningen

Jag brukar veta hur många dagar jag kan skippa sockarna under en sommar och nu har jag redan tappat räkningen....inget stort problem!

Lördag morgon där jag är= grötfrukost, 'Ring så spelar' vi och lördagsNorran- vad är då skillnaden? Jo, när jag en stund senare har köpt min pain au chocolat och dricker en kopp kaffe vid hörnet utanför saluhallen, bär hem min baguette till lunchen och det är över 20 gr varmt en ledig dag. Kan man sluta njuta?

Gulle E tog med lite´ lyx till mig och när jag idag längtade så efter "de mina där hemma", så var jag tvungen att smaka. Mums, nästa gång ska jag önska Pim Pim också!

Jag har tänkt på ordet frankofil, ett ganska så fult ord. "En som inte är fransk, men som hyser stort intresse för det franska språket och för den franska kulturen".
Jag tänker att en frankofil- uppmärksammar när busschauffören plötsligt stannar bussen mitt på vägen för att stiga ur och hjälpa en postkille vars moped tippat, hör hur nypåstigna passagerare inte bara hälsar på chauffören utan på oss alla i bussen, hajar till när någon ropar -Madame, madame när jag redan betalt och gått ut på gatan bara för att ge mig en kvarglömd kiwi, ser hur en ung man stoppar en dam och frågar vad som hänt med hennes gipsade finger, märker att det under varje bussresa är någon som reser sig och erbjuder sin plats till någon annan, uppskattar att E blev skjutsad ända fram till entrén i stället för att bli avsläppt vid busshållplatsen första gången han kom, tycker att allt doftar, njuter av att se planen gå ner för landning över havet åt ena hållet och se byarna på varje kulle med berg som bakgrund åt andra hållet...
Andra människor kanske blir irriterade över att bussen stannar mitt på vägen, tycker att folk inte behöver bry sig om allt, vill inte stå och vänta i kön på mataffären längre, upplever att allt luktar, störs av ljudet från flygplan som landar och tycker att vägarna är krokiga hem till byn...
Kan det betyda att jag är en så´n, alltså det där fula ordet? Möjligheten finns...

Skickar med en bild från vackra vårSverige också, jag fick den av syster.










1 kommentar:

  1. Hej!
    Vi läser din blogg med stor njutning. Det är så att vi känner värmen ända hit, både från sol och från de medmänniskor du möter. Vi fortsätter att följa dig.
    Kram Anna, Robert och barnen

    SvaraRadera