söndag 6 oktober 2013

En temadag

Denna dag fick ett oplanerat tema.
Upp tidigt i morse och packa bilen med både kyrksaker och kyrkfika, vi skulle till Chapelle Sainte-Brigitte i Frejus. 
Kyrkan brukar åka dit i samband med Birgittadagen och den är i morgon (de´ du svägerskan min), den dag då Heliga Birgitta helgonförklarades 1391. (Sveriges enda helgon som kanoniserats av påven)

Vi kom i god tid och hann ta en kopp kaffe på kondis, jag har ju sagt att jag bara njuter nu...

Man kanske skulle ätit en så´n på sönda´n...

Till slut kom farbro´rn som skulle låsa upp, vi hade precis ställt in oss på att hålla till utomhus.




Som sagt, vi var i Heliga Birgittas kapell. Hon och hennes man bodde ju på Ulfåsa vid Boren.
De gjorde flera pilgrimsresor bl a till Santiago de Compostela. Hemma igen bosatte de sig vid Alvastra kloster. Som änka åkte Birgitta till Rom där hon senare också dog. Hennes kvarlevor fördes, enligt hennes önskan, till Vadstena och 1384 invigdes Vadstena kloster. Som sagt var, helgonförklarad och 1999 upphöjd till skyddshelgon för Europa. Nåväl, vi kom in i kapellet.

Hans spelade och Lennart predikade. Han påminde om att vi inte pratar om helgon på samma sätt som Romersk-katolska kyrkan gör, men att vi alla behöver förebilder och att vi själva vill vara goda så´na. Så kan vi tänka om denna dag.

Vi kyrkfikade förstås efteråt.

Hemma igen, det var höstmarknad i sta´n idag.




Jag hittade en ylleponcho (höll på schwettes ihjäl när jag provade den, bra!), en sjal och en scarf -rustar för vinter.

I afton åkte Barbara och jag till Sanctuaire de Notre-Dame-de-Laghet, en vallfärdsort nära La Turbie. Hon trodde att jag skulle uppskatta den utflykten och gissa...!
En kyrka från 1600-talet och ett kloster där nunnor erbjuder härbärge.
Det mest intressanta är dock alla ex- votos = everyday miracles, gåvor i tacksamhet eller hängivenhet.
Kyrkan är fylld med dessa och varje foto, sten, bild är en livsberättelse från 1700-talet och fram till nu.
Jag visar några, det är säkert svårt att se, men varje bild beskriver en händelse- ett tillbud, olycka, sjukdom, krig...men som slutat med tacksamhet. Det finns bilder då det inte slutat väl, men då handlar gåvan nog om hängivenhet, trots allt. Det skänks fortfarande nya ex-votos (nu ofta en stenplakett) och de sätts upp i mån av plats. 
Jag blev alldeles tagen...! 








Här fick Barbara och jag frågor om dagens text, äsch det gick inte så bra, men vi förklarade att vi är protestanter och då förstod de nog att vi inte förstod...


De två äldsta ex-votos.












Varje människa är/har verkligen en berättelse!
Ni hängde väl med på att det blev ett slags tema denna ovanliga söndag.

Jag gick upp till Jimmys i kväll och beställde en pizza emporter, här i väntan på den...
...och just nu mätt och trött.
Linn har bakat bullar i kväll, så skönt, för dagarna vill inte riktigt räcka till...

Flera fina minnen från en fin dag!





















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar