måndag 7 oktober 2013

Nice kväll

I dag hade Rivieraklubben temalunch för 30 personer och denna gång hade  jag möjlighet att lyssna, för Maritha och Kerstin hade fixat maten, vi hade dukat och Lustbrodöserna hade redan ätit.
Frej Lindqvist föreläste med temat "Hur tala ett språk utan att kunna det?" Mycket underfundigt och vi skrattade gott, han har verkligen talets och ordens gåva, men så är han ju både skådespelare och regissör. Det han bl a sa var ungefär så här
"Det är lika bra att snabbt fatta att Frankrike är bäst- i det här landet- det bara är så. Om det tävlas i idrott, musik eller annat och Frankrike kommer på fjärde plats får man veta det, inte vilka som vann bättre placeringar, det får man ta reda på själv. Europa är Frankrike och Frankrike är Europa. Översätter man perfekt, så betyder det ofta nå´t helt annat när man sagt det"
Han och Christina har ju tillsammans skrivit Balkongresan och jag behöver/vill läsa den nu.

På em träffades invigningsgruppen igen, nu är det ca 400 anmälda till på söndag!!

I kväll hyrde jag kyrkbilen och åkte till Nice, parkerade vid teatern och tänkte fixa några saker.

Ingrid hade tipsat om att äta på Café de Turin, en skaldjursrestaurang vid Place Garibaldi, ett fint torg i Nice.

Café de Turin grundades 1908. Jag läste om ett par från Antibes som sparar sin pension så att de varje månad kan åka hit och äta.

 Jag provade musslorna, kanske ett ställe för oss båda, vi får se.

Kändes 'ohullt' att använda den fina våtservetten, men det var ju helt nödvändigt.

Kunde ju också ha provat nå´n så´n här 'Speciales nr 1, elevées en France', men...

Som ni kanske såg, regnigt på Côte d'Azur  kväll, så det passade bra att gå på jazzclub i Nice.
Stockholm Blue Swing spelade, satt med trevliga människor, och efteråt rullade jag hemåt...
I morgon- då ni....!!!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar