onsdag 9 oktober 2013

Först kom...

...Pernilla Wiberg,se´n kom Lena Endre, se´n kom Anders Bagge och se´n kom Erik Burstrand!! 
Ja, ni fattar känslan att åka till flyget igår!

På fm övade ukululeorkestern, kyrkans styrelse startade sitt möte med lunch och på em hade danska bokcirkeln (ca 25 pers) sin första träff för hösten. Medan jag stod i köket och jobbade kom en man in och pratade med mig en stund. Han är 88 år, har jobbat som bonde i Skåne och är nu olivbonde här nere. I varje möte med en människa lär man sig nå´t, denna gång mer om oliver. Från första oktober börjar de plocka oliverna, de är då gröna och ganska vattenfyllda så av 12,3 kg (ett olivmått) kan man få ca 1,5 l olja. Den gjord av gröna oliver har en mer pikant och parfymerad doft än den av svarta oliver och den använder han mest som salladsolja, den av svarta oliver blir en bra stekolja. Vid månadsskiftet okt-nov brukar ca hälften av oliverna ha blivit svarta, de är torra och 12,3 kg kan ge upp till 3 l olja.
I november öppnar byakvarnen och man kan få sin kallpressade olja. Mycket intressant!

Så var det dags att hämta E och jag hade redan, som vanligt, snyftande sett hur glada människor kramar om varandra när de möts innan det var min tur.
Vi åt lunch på Viva Socca- assiette Provencal, bara typiska rätter.
(Bordsgrannen ville ta kort, men hade aldrig fotat med Ipad förr)


Café Gourmand till dessert förstås.

Vi gick till smyckesaffären och köpte den 'minnesring' jag redan första veckan här bestämde att jag skulle köpa innan jag ska hem, kallar den twinning och den betyder flera olika saker  för mig.
Min fina ring! Synd att jag inte kunde finansiera sista veckan med den Trisslott E tog med till mig.

Det var dagen till ära 23 gr när E kom (tempen har sjunkit flera grader senaste veckan) och kl 20 var det fortf 19 gr, men E frös ?!?! Han tycker att det kändes som hemma, hm...alltså lika som 7 gr ?!?!
Vi och Lillan, förlåt, Linn tog en sväng till CAP 3000 innan E och jag åt en sen middag i utekapellet.
Dukat för två igen!!

Nej, nu måste jag sätta bulldegen, vill ha nygräddade bullar när alla barnen kommer!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar