lördag 10 augusti 2013

Dagens timmar

Ägnade dagens första 'svala' timmar (+27 gr) åt att sopa löv och barr. Nu har en sorts kladdiga löv som nästan sitter fast i asfalten slutat falla, men en ny sorts 'frön' samlas i högar. Om man inte tar bort dem, så flyttar myrorna in i dem. Elisabeth- du vet vilka jag menar...

Ägnade dagens varma timmar (+30 gr) åt att skura trapphusen. Se´n tog jag en kopp kaffe vid saluhallen - ett sant lördagsnöje!
Jag handlade till min lunch- en bit jättegod potatiskaka (he lönsch rent ut sagt int' göra den själv) och en 'assiette de sasion' med några skivor skinka och olika korvar. 
Att se'n sitta och äta framför huset känns rent ut sagt lyxigt!

Ägnade dagens eftermiddagstimmar (+28 gr) åt att barfota spola terasserna, det är faktiskt en jätteskön syssla (lovar inte att behålla den känslan hemma, för även om jag spolar alla stora terasser är vattnet som stänker bara skönt!)

Visst är det mycket intressant information du får idag? :)


Ägnade kvällen åt att unna mig. E sa idag att jag måste det även resten av tiden, hm...tjänstledig och volontär som jag är...
Det passade bra att hitta på nå´t, bilen ska på rep på måndag och kommer ju inte att vara 'hyrbar', så jag åkte till en typisk lokal fransk restaurang en bit bort. Ingen turist i sikte inkl mig och massor med folk. Jag var dock den enda som åt ensam, det var de stora 'familjernas' ställe.

Fyra kypare brydde sig om mig, frågade hur jag hade det, hur det smakade och bad mig vänligt men bestämt att äta upp. Att ha framme min Iphone eller min bok kändes plötsligt ovanligt konstigt, så jag ägnade mig åt att lyssna, smaka, känna, titta och uppleva. 
E- vi kanske ska boka in en middag här och i kväll hade maten räckt till oss båda.
Charkuterier till förrätt

Kanin, potatis, grönsaker och lite' annat- gott!

Kärran, du kunde fått halva min dessert, jag var överproppmätt då. De älskar dessert i det här landet och det är stora portioner. Den var jättegod!
(Jag skulle inte ha ätit nå't tidigare i veckan och det ska alla veta att jag gjort, eller hur belle-soeur?)
När jag skulle betala och åka hem, frös lite'...bara 22 gr där i kväll, tog de bara emot kontanter eller check. 
-No problem, Madame. De beskrev hur jag skulle åka till närmaste by och vid en parkering kunna ta ut pengar och komma tillbaka, sagt och gjort. 

E ägnade morgontimmarna åt att plocka blåbär i stugan...

...timmen mitt på dagen åt att plantera fint hemma...


...och ägnar nu kvällens timmar åt kräftätning i goda vänners stuga

Jag har faktiskt filmbevis från deras trevliga kväll också, bra att ha om de inte är snälla framöver...

Annat 'thatsapp'...
I går kväll blev det förstås en cykeltur för mig i stället för en promenad. Bord de Mer var avstängd för 'Les Arts de la rue', så osvenskt som något kan bli. Jag vet inte hur jag ska beskriva, måste upplevas, men artister, akrobater mm rörde sig fram längs vägen på alla möjliga och omöjliga sätt och folk promenerade efter och tittade på skådespelet.


Att de bara orkar i det här landet- att för ett par timmars uppträdande stänga av vägar, möblera om på uteserveringar, sätta upp staket, omdirigera trafik, bemanna med poliser och vårdpersonal mm- inte heller norrländskt svenskt. 
I kväll är det nå´t liknande uppe i HdC, i morgon är det nå't annat längs stranden och nästa dag i närheten...
Det är skön stämning och mycket folk ute när det händer nå´t och just nu hör jag fyrverkerier i närheten, också nå´t de älskar i det här landet. 

Det blev ett långt inlägg, men jag hade ju inte nå't annat för mig just nu...






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar