torsdag 8 augusti 2013

La vie!

Så sa en kvinna och hennes väninna som vi nyss kommit hem från om den här kvällen och det är bara att hålla med!
- C'est la vie!  Ja, ni ser ju själva vad klockan är, vilken kväll!

Vi tar dagen från början...
Svägerska, hyrd bil, en karta och jag...

Vi startade dagen med en andra Le p'tit Dejenuer i Antibes och se'n shopping där. Ni vet att jag med shopping menar att man går på sta'n och njuter av att se fina saker. Det kommer dock att avslöjas att jag även handlade- köpte en så fin röd korg där.
El handlade faktiskt också- på stora skoaffären i Villeneuve. De röda och svarta skorna som jag ville ha sist jag var där, men som inte passade, passade henne jättebra!
Se'n styrde vi kosan (eller Renaulten) mot Saint-Paul-de-Vence, men gjorde ett lunchstopp nära Roquefort-les-Pins. Vi åt en riktigt god Croque Monsieur, som sig bör, utan en turist i sikte.

Ett kopp kaffe och en promenad i Tourrettes-sur-Luop under nästa stopp

I Saint-Paul är det inte svårt att tillbringa ett par timmar, har ju även gjort det nyss med en av mina andra svägerskor. Jag vill visa min fina korg och hur mysig stund vi hade mitt i byn, så här kommer en så´n bild som jag inte brukar visa...


När vi körde ut från parkeringen hade vi ett 'svårt' beslut att fatta- skulle vi åka vidare och äta middag på en tänkt restaurang eller skulle vi åka hemåt och gå upp i byn? Vi bestämde oss snabbt och åkte hemåt- tack och lov, vilken kväll! 
Vi piffade till oss och gick upp till Fabrice, mysigt och gott! 
El sa- Undrar just vilka som ska komma och sätta sig vid bordet bredvid vårt?
Det vet vi verkligen nu, två mycket trevliga damer! Vi började på 'franska' prata om väder, se'n om musik och när vi druckit kaffe blev vi hembjudna- jag tror att ni får ta kontakt med El och be henne berätta om kvällen, den kan inte beskrivas bara 'så där'. 
Vi berättade hur vi är släkt och då kallade de oss för Belle Soeurs!!
Ett minne för livet- ett estetiskt och vackert hem med makalös utsikt mot Cap d'Antibes från det vidöppna stora fönstret där vi satt 
och upp mot byn från fönstret i det charmiga köket.

Fransk och svensk musik, ett glas Champagne, sång, dans och livliga samtal på franska blandat med de få engelska ord de kunde, mycket trevligt! Att förstärka det man vill säga med gester och ett tydligt kroppsspråk underlättar massor. 

I morgon (läs senare idag) ska El följa mig till min andra lektion i franska hos Madame BP och jag har inte tränat på läxan - huga!
(Jag tror dock faktiskt att denna kväll bidragit lika mycket)

I går hade SAIK sin första isträning med 5800 besökare! Det har verkligen blivit en stor grej därhemma! Vet inte varför jag nämner det i detta sammanhang, det känns verkligen långt bort och vintrigt, men "hellre gå på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja" (vars jag nu fick det ifrån)

God natt!
Det är ingen fara med sömnen, är ledig i morgon torsdag också...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar