torsdag 15 augusti 2013

Saisir le jour

Carpe diem- fånga dagen, ta vara på den och njut av den. 
Seize the day- live life to the fullest, getting the best out of each individual day.
Saisir le jour måste ju betyda något liknande, men jag vet inte om man använder uttrycket i det här landet.
Jag tog vara på och njöt av gårdagen i alla fall.
Jag var ledig och på morgonen kom L med färskt bröd, så vi hann äta frukost tillsammans.
Se'n var jag hembjuden och blev t o m hämtad med bil!
Ett mycket trivsamt hem och en så fin trädgård! Ni får se ett par bilder...



Vi pratade om både glädje och sorg, men hann förstås inte prata färdigt, precis som det ska va' när man har trevligt! 
Vi visade varandra bilder på våra stugor, inte helt olikt, hennes är i Luleå skärgård och vår är i vår "skärgård". 

Flera som jag träffat uttrycker att de tycker om Cannes. Det gör jag också, men jag gillar även Nice
(nu blandar vi inte in favoriten Antibes) och nu förstår ni vad som kommer... jo, jag gjorde en ny utflykt med bussen åt det hållet i går afton, det var mulet och en perfekt faratillsta'nkväll. Jag tänkte köpa en present och det gick bra. Se'n gick jag helt enkelt en mycket lång kvällspromenad runt i sta'n. 
Du vet E- det var en så´n där mysig kväll, mycket folk, varmt (25 gr), en storstadssemesterkänsla.
Jag tittade in på Les Distilleries Ideales, hade läst om stället, inrett som ett gammalt destilleri. 
I Grasse sprutar de parfym över en och här något annat, troligtvis vattenånga.

Jag gick upp till Colline du Chateau och till ett cascade, mycket fint!









Jag blev helförtjust i denna målade gamla vägg!

Det var kö till de ställen där de serverade Specialites Nicoises och Socca t ex här...


och här...

Jag åt på ett litet ställe intill, Spianata Bolognese, typ pizza med Parma, ost och ruccola- mums!

Promenaden fortsatte...



Sista bussen hem kl 21.45, en sen utekväll. På Promenad de la Plage var det 'Musique et feux d'artifices' och jag såg fyrverkeriet från bussfönstret. 

I dag är det katolsk helgdag i Frankrike, Assomption, jungfru Marie himmelsfärd.


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar